Hur får jag reseförsäkring från Swedbank?
När du betalar minst hälften av din resas pris med kort från Swedbank (exklusive Bankkort Visa Ung) får du automatiskt ett reseskydd. Resan måste påbörjas inom Norden för att skyddet ska gälla och du kan inte betala din resa på ett kontor som tillhör Swedbank eller sparbankerna (kortterminal/kassa) för att få det! Reseskyddet ger dig bland annat ersättning för:
- Försenad ankomst.
- Försenat bagage (ej vid hemresa eller inom Sverige).
- Avbeställningsskydd.
- Olycksfall (invaliditet eller dödsfall).
- Självrisk inom din hemförsäkring eller personbilsförsäkring.
Vilka gäller försäkringen för?
Försäkringen gäller för dig som betalat resan med kort från Swedbank, men även för din hustru/man, sambo eller registrerade partner. Har du barn som är hemmavarande och under 23 år eller barnbarn som följer med på resan täcks de även av reseskyddet. Om du betalar minst halva resan för någon annan som inte är en del av din familj gäller försäkringen även för denna person. Detta förutsätter dock att denna person själv äger ett kort från Swedbank.
Villkor för avbeställningsskyddet
För att avbeställningsskyddet ska aktiveras måste resans kostnad uppgå till minst 1000 kronor exklusive skatt och avgifter.
Hur gör jag en skadeanmälan?
Reseskyddet från Swedbank sker i samarbete med Folksam. Därför är det Folksam du ska vända dig till vid skadeanmälan. När du ringer dem ska du ha kortnummer, läkarintyg/förseningsintyg samt bokningsbekräftelse redo.
Reseskyddet från Swedbank bör betraktas som ett komplement till en reseförsäkring med mer grundläggande skydd då skyddet från Swedbank ej täcker exempelvis sjukvård, överfall, rån, rättshjälp eller skada på/förlorad egendom.