Nordea reseförsäkring

Hur får jag reseförsäkring från Nordea?

Om minst hälften av din resas pris betalas med ett Bankkort från Nordea med Visa eller Mastercard kort får du en reseförsäkring. I denna ingår även ett avbeställningsskydd. Du får även försäkringen om du betalar resan med hjälp av Nordeas internet- eller telefontjänst.

Nordea erbjuder flera olika kort där det ingår en reseförsäkring:

  • Nordea Debit (Visa)
  • Nordea Credit (Mastercard)
  • Nordea Gold (Mastercard)
  • Nordea Premium (Mastercard)

Premiumkortet ger högre ersättning än övriga kort, medan Debit ger minst skydd av dessa kortalternativ. Debit saknar t.ex. självriskskydd vid bilbärgning/assistans, ersättning för missat anslutningsflyg och allriskförsäkring för elektronik.

Detta reseförsäkring ingår i samtliga kort från Nordea:

  • Avbeställningsskydd.
  • Förseningar av färdmedel (minst 4 tim). Fler timmar ger högre ersättning.
  • Bagageförseningar. Premium ersätter redan efter 4 tim, medan övriga kort efter minst 6 tim.
  • Ersättning vid olycka (invaliditet eller dödsfall).
  • Självriskskydd för din hemförsäkring och bilförsäkring. Max 10 000 kr
  • Självriskskydd för hyrbil utomlands. Max 10 000 kr.

Tänk på att resan måste påbörjas inom Norden för att försäkringen ska gälla!

Vilka gäller försäkringen för?

Du som betalar resan med något av de kort som nämns ovan är givetvis försäkrad. Om din familj åker med på resan täcks även de och detta gäller även barn under 23 år (även om de reser på egen hand).

Hur länge gäller försäkringen?

Du är försäkrad i maximalt 60 dagar från utresedatum med reseskyddet från Nordea.

Villkor för avbeställningsskyddet

Avbeställningsskyddet gäller om du tvingas avboka resan på grund av akut sjukdom, dödsfall eller olycka som drabbar dig, någon medresenär (som är försäkrad enligt ovan), någon närstående eller någon du ska hälsa på under resan.

Hur gör jag en skadeanmälan?

Om du behöver göra en skadeanmälan ska du genast kontakta Moderna Försäkringar, då reseskyddet från Nordea erbjuds i samarbete med detta försäkringsbolag. Anmälan ska göras så snart som möjligt efter du har kommit hem från eller efter du tvingats avboka en resa.

Skadeanmälan kan göras på följande sätt:

  • Via hemsidan: Moderna Försäkringar
  • Ring försäkringsgivaren på 010-21 912 12.
    Telefontid: mån – fre 08.00 – 16.00.

Du bör ha ett grundläggande reseskydd när du gör en resa. Reseförsäkringen från Nordea täcker exempelvis inte läkarvård, rån eller överfall och bör därför bara ses som ett komplement till annan reseförsäkring.

Konsumentguide och Vägledning

Oberoende tjänst som jämför reseförsäkringar och hjälper dig att hitta rätt. Tjänsten är fylld med matnyttig informaton och reder ut frågor.
globe Reseforsakring.nu © 2008 - 2020